Saturday 29 January 2011

The trimaran Energy Diet is in Hout Bay,in English and now Russian!

Суббота 29 января 2011

The blog of yesterday,which was done just before we went out for a sail in Chapmans Bay,was seen by the crew of the yacht Energy Diet it  seems,I have no Idea how,it must have been The Water Rats work?

Тримаран Energy Diet в гавани Хаут Бэй

Литературный перевод Джека Ковалевского, участника экспедиции «Через океаны с Energy Diet»

Hi Roy,
Chris Sutton aka Water Rat added me to his mailing list and this morning sent me the item you had written on the inflatable trimaran currently in Hout Bay.

The crew are very chuffed with the article and the insight it shows into the potential of the design.
Would it be okay with you if they translated it into Russian and put it on their sponsors' website?

Regards -
Karin Solomon

So we now have a Russian translation,many thanks for sorting this out Karin and Chris (aka Water Rat) this is a first for this blog and now people in Russia can read at least this entry.


The Russian designed and built inflatable trimaran arrived in Hout Bay two days back,I am told it was built with the idea of breaking the record for distance sailed in a demountable craft,the start was supposed to be Seychelles but the fear of pirates stopped that start.It started from Reunion Isle I think?

Созданный русскими надувной тримаран прибыл в Хаут Бэй (пригород Кейптауна) два дня назад. Как мне сказали, он был построен с идеей побить рекорд самого длительного и дальнего плавания на разборном парусном судне. Старт предполагался с Сейшел, но угроза пиратского нападения не позволила стартовать. Я думаю, они стартовали с Реюньона (прим. Джека – мы стартовали с Маврикия)


At first glance it looks a mess,due only to the lack of internal storage space of any sort in any of the boats three hulls,this is for a crew of  four remember,take away the clutter and take a closer look at the boats engineering and you will be impressed,I know I was.

На первый взгляд, на корабле царит бардак из-за недостатка внутреннего пространства на лодке, состоящей из трёх баллонов, с командой из 4 человек. Но стоит взглянуть с другой стороны и посмотреть на инженерную сторону вопроса, и вы будете поражены, также как и я.


A few have said this is not good,the boat will not sail to windward,etc,the boat does have lee boards and in a dead flat sea I expect some windward progress may be made but not exactly pointing very high,then again,the idea was always to sail down wind and thats exactly what they have done.

Кто-то говорит «это не хорошая лодка, она не может идти по ветру, и т.д.», судно не имеет швертов и в абсолютно спокойном море может идти по ветру, но не слишком точно по курсу. Опять же идея всегда была идти по ветру и они точно сумели это сделать.



The pictures will enlarge if you left click on them.

Seen here on the end of the HBYC marina with Table Mountain in the back of the picture,this craft has just sailed around Cape Point and in very windy conditions too.

Здесь видно в конце марины яхт клуба Хаут Бэй с горным массивом на заднем плане, эта штука шла под парусами вокруг мыса Доброй Надежды и в чрезвычайно суровых ветровых условиях.


As I say,look through the clutter and you will see some very sound and well thought out engineering,the attention to detail is good,I was reminded how the Aires Vane Gear self steering is attatched to a
boat (not this one) ,it uses pins with rings on them,very similar to whats seen in this picture,its simple but well made.
Как я уже говорил, присмотритесь повнимательнее и вы увидите хорошо продуманные и очень продвинутые технические решения, включая мелкие детали. Напомню как управляющая система расположена и закреплена на судне Aires Vane Gear (не на этом), используются штифты и кольца, очень похожее можно видеть на фотографии. Это просто, но надёжно сделано


The Lee Board is lashed with rope,very much in a fashion seen on some Wharram type cats,rudders can be hinged this way,they can also be repaired while still at sea.

Шверт приделан верёвкой, очень похоже как на катамаранах типа Wharram, руль также приделан в этом стиле. Они могут ремонтироваться прямо в море.





This is a well prepared expedition,the equipment is quality and well marked.
Это прекрасно подготовленная экспедиция, оборудование качественное и хорошо подготовлено.


Sound engineering abounds,its taken a pounding but not broken as yet,the fact that the hulls flex will have something to do with this?

Конструкция повреждена, есть элементы ремонта и усиления, но она ещё не сломана. Очевидно, что гибкие возможности корпусов позволяют избегать разрушения.





Happy Christmas,has this tree been there all the way since Durban!
note the lashings.
Счастливого рождества – эта ёлка путешествует на тримаране ещё с Дурбана (прим. Джека  - с Маврикия).


Flexible tie downs,the secret of this design? I can see this boat building idea being used to make much larger craft for rescue purposes,such craft will be good load carriers and with a pair of outboards at the back,flooded areas can be safely serviced and the demountable boats flown in by plane or helicopter.I look forwards to seeing further developments of the idea.Its principal parts and ideas can be made smaller or larger,the entire boat when unloaded will weigh very little.
Гибкие связи – секрет этой конструкции? Как я могу предположить, технологические идеи этого судна могут быть использованы при строительстве большего судна для спасательных целей. Такое судно может нести груз и с парой дополнительных трапов на корме, затопленные территории могут безопасно обслуживаться, и в разобранном виде перевозиться самолётом или вертолётом. Я смотрю на дальнейшее развитие идеи. Принципиальные части и идеи могут быть меньше или больше, целиком лодка без груза будет весить очень немного.





Well done and Bon Voyage!

Roy McBride
Hout Bay
South Africa


Прекрасно сделано. Удачного путешествия!


The Water Rat

aka Chris Sutton

Разослано Водяной крысой – Крис Саттон

News Item:

Our HBYC marina manager,Alan Batley tells me the next leg it to Namibia,it is from there the crew intened  setting a distance record,I suspect they have already set some records,rounding Agulas and Cape Point in a sailing inflateable being just one.

From Namibia they sail none stop to Brasil,water is the issue,they need 300ltrs (only?) but where to stow it? I have suggested flexible water tanks and made upin pairs to straddle the center hull in canvas saddle bags,its an easy fix and can be used simply,500 ltrs will be no strain I think?


No comments:

Post a Comment